3.08.2013

gammal bild

idag är det den åttonde mars, och jag är inte särskilt glad. jag är inte särskilt glad att kvinnor har "sin dag" för det är ju så jävla skevt. jag är glad att vi kvinnor kämpar, jag är glad att se att feminismen har tagit sig någonstans men jag är ändå inte glad och jag är ändå inte tillfredsställd. jag nöjer mig inte.

borde inte varje dag vara allas dag? ska resten av de 364 dagarna tillhöra någon annan? ska detta vara den enda dagen då jag ska få lov att gå rak i ryggen och skriva 'kvinnokamp' på facebook utan att någon vågar säga emot?

hörni, jag heter my och jag är feminist varje dag. oavsett datum.

puss

7 kommentarer:

  1. The point is more to enlighten and educate the general public. A reminder, if you so will.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. Är så väldigt emot kvinnodagen, alla hjärtans dag o.s.v. Saker som feminism och kärlek borde väl firas varje dag? Dessutom är det väldigt konstig med bara en kvinnodag. Visst, det är för att påminna om att vi kvinnor inte har haft/har det så lätt i samhället, men om man tänker det i feministiskt perspektiv så borde den här dagen vara den internationella människodagen. Feminism ÄR kamp för jämställdhet, inte bara kamp för kvinnor.

    SvaraRadera
  3. Jag håller inte riktigt med jag gillar faktist det att det finns en internationell kvinnodag.Det är ju så som med mor och farsdag såklart dom är mor och far hela året men man tycker att det bör uppmärksammas och få lite kärlek en dag.Och internationella kvinnodagen är ju för att uppmärksamma vad feminismen gjort och ojämnställhet.Men ja jag hatar också när folk talar som om feminism inte längre behövs att Sverige är redan jämnställt osv.Själv hade jag bästa dagen jag och min bästis gick till skolan i våra t-shirt där vi sprejat på kvinnotecknet,vi gav våran fröken en fittmuffins med ljus i,åt klubbor som var till formen som en fitta och efter skolan åt vi resten av våra fittmuffins jag gick även till bibblan och såg en utställning om våld mot kvinnor och gick bitter därifrån.

    SvaraRadera
  4. nytt inlägg snart? :c

    SvaraRadera
  5. fast jag tycker att det är ett konstigt sätt att se på internationella kvinnodagen. jag förstår hur du menar, absolut borde inte dagen i de bästa av världar att finnas men det är ju därför den finns. för att vi inte vill att den ska finnas, för att vi just nu lever i en patriarkal värld. att ta bort dagen som världen ser ut idag hade varit helt ologiskt då det finns så många som behöver den här påminnelsen och det finns så många som samlar kraft i just 8 mars för att sedan orka med att kämpa ett år till. jag tänker mest att det blir konstigt att som feminist döma ut 8 mars för att man vill att alla dagar ska tillhöra alla när alla dagar idag tillhör männen och vi faktiskt behöver en internationell kvinnodag. det blir ju på något sätt att förhålla sig till en värld som man vill leva i men inte lever i just nu.

    SvaraRadera